Met een actiepad je conversie effectief verhogen

Wil jij je conversie effectief verhogen, maar weet je niet wat je daarvoor moet doen? Leg dan een goed actiepad aan op je website. In dit blog leg ik je uit waarom je een actiepad moet beginnen met je waardepropositie. Ik beschrijf ook welke andere informatie nodig is om de websitebezoeker naar de gewenste actie te leiden. Daardoor zullen meer websitebezoekers jouw klanten worden. Met een goed actiepad kun je effectief je conversie hogen.

Start het actiepad met je waardepropositie

Om iemand tot actie aan te zetten op je website, zal je die persoon iets moeten bieden. Iets waar die persoon behoefte aan heeft. Iets wat die graag wil hebben. Liefst iets waar die persoon op dat moment naar op zoek is. Dat is begrijpelijkerwijs het ideale moment om bij die persoon de interesse op te wekken voor wat jij te bieden hebt. In marketingtermen wordt dat, wat jij te bieden hebt, de waardepropositie genoemd. Dat is een kernachtige omschrijving van de waarde, of anders gezegd het voordeel dat iemand zal ervaren als die verkrijgt waar die naar zoekt. Zodra de omschrijving van die waarde naadloos aansluit op de zoekvraag van iemand, wil die daar natuurlijk meer over weten. Met een sterk geformuleerde waardepropositie als antwoord op een zoekvraag, trek je zo de bezoeker jouw website in. Voor de liefhebber die meer wil weten over het begrip waardepropositie verwijs ik graag naar een wetenschappelijk artikel van Sales, Guarino, Guizzardi en Mylopoulos (2017).

Van zoekvraag via een actiepad met waardepropositie naar conversie
Fig. 1 Van zoekvraag via actiepad naar conversie

De waardepropositie garandeert de aansluiting op de zoekvraag

Omdat iemand via een zoekvraag op jouw website belandt, heeft die dus een concrete zoekvraag en is die op dat moment ook actief op zoek naar een antwoord. Dat is dus het ideale moment om te laten zien wat jij te bieden hebt. Dat doe je door je waardepropositie in tekst en liefst ook in beeld en vormgeving, direct duidelijk te maken. Dat is dan op de homepage of landingspage waar iemand via Google terecht komt. Daarmee wordt de interesse in jouw website opgewekt. Dat leidt tot meer vragen en daarmee is de waardepropositie ook meteen het startpunt van jouw actiepad.

Van waardepropositie leiden naar conversie

De waardepropositie leidt naar conversie als de website op een overzichtelijke wijze antwoorden geeft op de vragen die de waardepropositie oproept. De website bezoeker volgt zijn weg langs de antwoorden op die vragen en wordt zo naar de gewenste actie geleid. Maar welke vragen moet je dan beantwoorden? Je moet vragen beantwoorden die duidelijk maken dat iemand met een gerust hart op jouw website de gewenste actie kan uitvoeren. Het betreft de volgende zes hoofdvragen :

1. Voor wie is de unieke waarde bedoeld?
2. Wat zorgt ervoor dat die waarde verkregen wordt?
3. Wie zorgt ervoor dat die waarde gerealiseerd wordt?
4. Waarom is het product/de dienst/het merk/het bedrijf in staat om mij die waarde te bezorgen?
5. Wat kost mij die waarde?
6. Hoe verkrijg ik die waarde?

Misschien komen deze vragen nogal wantrouwend op je over. Dat klopt. Iemand gaat niet zomaar iets online bestellen. Dan wil je eerst het vertrouwen krijgen dat je de juiste beslissing neemt. Vertrouwen is dan ook een cruciaal element. In mijn blog Vertrouwen als belangrijkste succesfactor voor een commerciële website ga ik daar wat dieper op in.

Vertrouwen verhoogt kans op conversie

Als de bezoeker van je website vertrouwenwekkende antwoorden krijgt op alle hoofdvragen, komt die vanzelf op het punt om de gewenste actie te ondernemen. Dat zal de conversie verhogen. Doordat alle vragen worden opgeroepen door informatie die verband houdt met jouw waardepropositie, leid je op een natuurlijke manier met je antwoorden naar een gewenste actie zoals het bestellen van het product of de dienst die deze waardepropositie belooft. Tegelijk is het zo dat als niet alle vragen beantwoord worden, of de antwoorden geen vertrouwen wekken, het actiepad verlaten wordt. Zorg dus voor een sterke waardepropositie en bedenk goed hoe jij met jouw informatie op de website het vertrouwen kunt wekken bij je websitebezoeker. Leidt die bezoeker bewust van jouw waardepropositie naar de gewenste actie. Zo zal je de conversie effectief verhogen.


Fijn als je mijn blog deelt op LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.