Verbeter je website met actiepaden

Het aanleggen van actiepaden is een effectieve manier om je website te verbeteren. Maakt jouw website de verwachtingen niet waar terwijl je de SEO wel op orde hebt? Heb je wel websitebezoekers, maar wordt er niets verkocht via de website? Of krijg je nauwelijks nieuwe klanten? Dan wordt het tijd om eens kritisch naar de informatie op je website te kijken. Ik zal laten zien dat je er veel voordeel van kan hebben als je bewuster met de informatie op een website omgaat. Dat doe je door met die informatie actiepaden aan te leggen. Actiepaden leiden de bezoeker van een zoekvraag naar de gewenste actie. Met actiepaden verbeter je jouw website en zal die meer resultaat opleveren.

Hoe ik op het concept actiepaden uitkwam

Begin 2021 vroeg een vriend mij om eens naar zijn website te kijken. Ik wil niet zeggen dat mijn vriend een boomer is, maar ik kan wel zeggen dat hij niet zo veel verstand van websites heeft. Nu wil ik mij ook niet als de website expert profileren, maar ik weet wel wat van informatie. Ik heb mij de laatste twintig jaar verdiept in met name het structureren van informatie. Het doel daarvan was om te ontdekken hoe informatie probleemloos door iemand anders opgenomen kan worden. Ik heb daar een boek over geschreven (Gast in het hoofd van de lezer), ik heb cursussen en workshops verzorgd en de technieken toegepast om HBO studenten te helpen bij het schrijven van een scriptie. Ik durf wel te zeggen dat ik gepokt en gemazeld ben in het structureren van informatie.
Toen mijn vriend vroeg om eens naar zijn website te kijken, ben ik eerst in een aantal wetenschappelijke artikelen gedoken over de effectiviteit van websites (zie bijvoorbeeld: Prashar, Vijay en Parsad, 2017). Daardoor werd het mij snel duidelijk dat eigenlijk alles draait om de manier waarop de informatie op een website gestructureerd is en hoe die daardoor communiceert met de bezoeker van die website. Dat leidde tot de aanpak van een actiepad. Met een actiepad verbeter je jouw website doordat je beter communiceert met je bezoeker. Dat zal ik uitleggen.

Communiceer met een actiepad

Communiceren kun je zien als het uitwisselen van informatie tussen een zender van informatie en een ontvanger van informatie. Een website bevat informatie en is daarmee een zender van informatie. Degene die de website bezoekt is dan de ontvanger van die informatie. Klinkt misschien allemaal heel theoretisch voor jou. Laat ik het daarom wat praktischer maken. Een websitebezoeker is op zoek naar informatie. Die tikt op Google een zoekvraag in en hoopt op een website terecht te komen die antwoord geeft op zijn zoekvraag. Jouw website moet dat antwoord laten zien. Dat moet in één oogopslag duidelijk zijn. Als de bezoeker zich vervolgens aangesproken voelt door jouw antwoord, zal die meer willen weten. Die website bezoeker gaat dan verder op zoek naar informatie op jouw website. Dat betekent dat die bezoeker weer andere zoekvragen heeft. Zo ontstaat feitelijk een dialoog. De website bezoeker zoekt antwoord op zijn vragen. Jouw website moet die antwoorden op een overzichtelijke wijze presenteren. De informatiestructuur op jouw website met al die antwoorden die uiteindelijke naar een actie leiden, noem ik een actiepad.

Verbeter je website met een actiepad in 5 stappen

Om een actiepad te maken moet er een duidelijk beginpunt en een duidelijk eindpunt zijn. Het eindpunt is de actie die de websitebezoeker moet ondernemen. De actie is dan dat iemand een product of dienst koopt of dat nieuwe klanten zich op een of andere manier aanmelden (lead generatie). De actiepaden zijn dus met name bedoeld voor commerciële activiteiten.
Het begin van een actiepad is het kernachtige antwoord op de zoekvraag van de website bezoeker. Hieronder staan de vijf stappen die je doorloopt om een actiepad aan te leggen.

1) begin met je unieke waardepropositie;
2) verzamel informatie voor zes hoofdvragen;
3) creëer vertrouwen met je antwoorden;
4) ontsluit overzichtelijk de antwoorden op de zes hoofdvragen;
5) call to action.

Download hier een pdf met een korte toelichting op deze vijf stappen. In mijn komende blogs zal ik daar dieper op ingaan en verder uitleggen hoe jij je website verbetert en hoe je die actiepaden maakt.
Bekijk ook https://fivides.nl/actiepad/ of klik op Home bovenaan de pagina.

Ik hoop dat ik je interesse heb gewekt en kijk uit naar jouw reactie.

Fijn als je mijn blog deelt op LinkedIn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.